Survivalles en Clubkampioenschappen

Op een normale donderdag avond wordt er binnen de zwemvereniging op een leuke en actieve manier toegewerkt naar het behalen van het zwem ABC, maar ook wordt er hard geoefend voor de verschillende zwemvaardigheidsdiploma’s na het zwem ABC, zoals zwemvaardigheid I, II en III, snorkelen of survival. Maar er is ook ruimte om op ontspannen of meer actieve wijze baantjes te zwemmen. Dit alles gebeurd binnen een echt verenigingsgevoel, waarbij plezier in het uitoefenen van de zwemsport voorop staat.

Op donderdagavond 24 maart stond de zwemavond van zwemvereniging Beek en Donk in het teken van een survivalles en de jaarlijkse clubkampioenschappen.

Alle zwemmers die nog niet in het bezit zijn van een zwemdiploma gingen tijdens de survivalles in het water om daar kennis te maken met survival.
Op een speelse manier worden diverse elementen van het survivalzwemmen toegepast. Survival vormt een belangrijk onderdeel binnen het zwem ACB. De zwemmers droegen naast badkleding ook een ‘t- shirt om het echte survival gevoel mee te maken.
Ruim 60 zwemmers volgden een parcours door het zwembad waarbij ze het bad inglijden via een mat, op verschillende manieren over een volgende mat heen gaan (rollen, glijden, klauteren springen), ringen opduiken, van pilon naar pilon drijven, boven komen in een “wak” en drijven met behulp van ballonnen. Daarmee was het rondje klaar en begon het opnieuw.

De kinderen hebben genoten van deze leuke, leerzame en vermoeiende les!

Aansluitend op de survivalles werden de jaarlijkse clubkampioenschappen georganiseerd. Alle zwemmers met een zwemdiploma mochten hieraan deelnemen.

Tijdens de clubkampioenschappen hebben de zwemmers, verdeeld in leeftijdscategorieën, een sportieve strijd geleverd tijdens drie series: de schoolslag, de rugslag en de vrije slag. De zwemmers onder de 12 jaar zwommen elke serie 25 meter en de zwemmers boven de 12 jaar zwommen elke serie 50 meter.
Onder grote belangstelling van familie, vrienden en clubgenoten hebben alle zwemmers hun uiterste best gedaan om elke serie zo snel mogelijk te zwemmen! Met luid applaus voor ieders prestatie volgde daarna de prijsuitreiking waarbij de spanning van de gezichten was af te lezen, zowel bij de zwemmers als toeschouwers.

De winnaars in de verschillende leeftijdscategorieën zijn:

Meisjes t/m 8 jaar:

1e prijs: Tim van de Aa
2e prijs: Frank Penninx
3e prijs: Bas van Esch

Uiteindelijk mogen de volgende personen zich clubkampioen 2016 noemen:
In de categorie t/m 12 jaar: Myrthe Hocks en Thijmen Broeders en in de categorie 13+: Lisa van Melis en Tim van de Aa.

Mede dankzij de inzet van een groot aantal vrijwilligers die geholpen hebben bij de tijdwaarneming of op een andere manier een bijdrage hebben geleverd en niet te vergeten het enthousiaste publiek was het een succesvolle avond.