Waarom kiezen voor Zwemvereniging Beek en Donk

Vanuit het kennisproject NL Zwemveilig heeft de Nationale Raad Zwemveiligheid een onderzoek laten uitvoeren naar de ervaringen van ouders met zwemlessen en hoe ze denken over zwemveiligheid. De belangrijkste conclusie is dat er op het gebied van bewustwording over zwemlessen en zwemveiligheid bij ouders nog belangrijke stappen te zetten zijn.
De stichting Nationale Raad Zwemveiligheid heeft als doel de zwemveiligheid van de hele Nederlandse bevolking op een zo hoog mogelijk niveau te brengen. “Zwemles is de beste remedie tegen verdrinking”, aldus directeur Evert-Jan Hulshof. “Het is van belang dat ouders bewuster kiezen waar hun kind zwemles volgt”.

Zwemvereniging Beek en Donk kiest er daarom voor om op deze manier u als ouder/verzorger te informeren over de zwemlesmethode van de Zwemvereniging, zodat u hopelijk een goede afweging kunt maken welke zwemlesaanbieder het beste bij uw kind past.

Bij Zwemvereniging Beek en Donk kunnen kinderen vanaf 4,5 jaar terecht om te leren zwemmen. Binnen de Zwemvereniging wordt op een leuke en speelse manier zwemles gegeven, zonder gebruik te maken van drijfpakjes. Op een zo natuurlijk mogelijke manier raken de kinderen vertrouwd in het water en voelen zij zich veilig. In badje 1 worden de kinderen spelenderwijs watervrij gemaakt en leren ze drijven, dit is een belangrijke periode, want hier wordt de basis gelegd om te leren zwemmen. Vervolgens leren de kinderen in badje 2 de beenslagen van schoolslag en wordt er ook gestart met het aanleren van de borst- en de rugcrawl. Nadat in badje 3 de combinatie van armen en benen van de schoolslag en de rugslag geleerd is, wordt in het diepe geoefend voor het felbegeerde A diploma. Iedere overgang naar een nieuw badje wordt beloond met een Kikker-, Goudvis- of Dolfijndiploma.

Na het behalen van het A diploma, volgen natuurlijk het B en C diploma. Waarin naast het oefenen van zwemslagen, het vergroten van de zwemvaardigheid ook verschillende manieren van te water gaan en survival elementen aan bod komen.

Zwemvereniging Beek en Donk werkt met gediplomeerde zwemonderwijzers en voldoet aan de landelijke kwaliteitseisen van de Nationale Raad Zwemveiligheid. Zwemvereniging Beek en Donk is in het bezit van de Licentie Nationale Zwemdiploma’s. Deze licentie biedt de zekerheid dat de betreffende zwemlesaanbieder opleidt tot de Nationale Norm Zwemveiligheid en dat deze door de Nationale Raad Zwemveiligheid wordt gecontroleerd op diverse kwaliteitscriteria. Ouders zijn zich er niet altijd voldoende van bewust dat zwemlessen op de ene plek anders worden gegeven dan op de andere plek en dat sommige zwemlesaanbieders niet in het bezit zijn van de Licentie Nationale Zwemdiploma’s.

Indien uw kind zijn Zwemdiploma A bij Zwemvereniging Beek en Donk haalt beheerst hij vaardigheden om veilig te kunnen zwemmen in een zwembad zonder attracties. Met het Zwemdiploma B beheerst uw kind voldoende vaardigheden voor een zwembad met attracties, zoals een (wildwater)glijbaan, een golfslagbassin en een stroomversnelling. Met het C diploma worden de vaardigheden beheerst voor open water zonder stroming of grote golfslag, zoals recreatieplassen en vaarten. Met dit diploma voldoe je aan de Nationale Norm Zwemveiligheid. Zwemvereniging Beek en Donk adviseert alle ouders/ verzorgers dan ook met klem om elk kind de gelegenheid te geven om het zwemdiploma C te halen.

Voor ouders/verzorgers is er de uitgebreide website www.allesoverzwemles.nl, waar de eisen van het Zwem ABC staan vermeld, aangevuld met videomateriaal en antwoord op veel gestelde vragen rondom zwemles.

Na het behalen van het Zwem ABC is het belangrijk om te blijven zwemmen, om te voorkomen dat de vaardigheden die de kinderen geleerd hebben verminderen of verloren gaan. Ook dit kan bij Zwemvereniging Beek en Donk. Kinderen kunnen verder zwemmen om verschillende zwemdiploma’s te halen zoals, Zwemvaardigheid I, II en III, Snorkelen I, II en III, Survival I, II en III of Wereldslagen I, II en III.

We hopen dat we u met deze informatie hebben geholpen om de volgende overwegingen meer voorop te gaan stellen bij uw keuze voor een passende zwemlesaanbieder: Er is sprake van een bij het kind passende zwemlesmethode, er wordt gewerkt met gediplomeerde zwemonderwijzers en de zwemlesaanbieder voldoet aan de landelijke kwaliteitseisen van de Nationale Raad Zwemveiligheid.

Tot slot willen we vermelden dat Zwemvereniging Beek en Donk een vereniging is die 100% draait op de inzet van – goed opgeleide – vrijwilligers. Er heerst een clubgevoel met diverse activiteiten (zowel binnen als buiten het bad) voor jong en oud! Het gaat om activiteiten zoals een survival les, clubkampioenschappen en één wisselende activiteit per leeftijdscategorie zoals een bezoek aan Monkey Town (t/m 8 jaar), een dagje zwemmen bij Centerparcs  (9-15 jaar) of samen lekker uit eten (16+). Deze activiteiten dragen bij aan een gezellig en ontspannen clubgevoel.