Opgave Laarbeeks Vrijwilligers compliment

Vrijdag 8 december worden de Laarbeekse Complimenten Vrijwilligerswerk uitgereikt. Wij hebben onze vereniging daarvoor genomineerd. We zijn benieuwd of onze nominatie door de selectie van de jury komt. Met het uitdelen van de complimenten spreekt de gemeente Laarbeek en ViERBINDEN hun waardering uit naar alle vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties die actief zijn binnen de gemeente.

Zwemvereniging Beek en Donk verdient het Laarbeeks Vrijwilligers compliment, omdat:

1) Zwemvereniging Beek en Donk volledig draait op de inzet van vrijwilligers. Elke donderdag avond staat een team van enthousiaste trainers en assistenten aan het bad om zwemles te geven. Bestuursleden zijn aanwezig als aanspreekpunt of als helpende hand aan het bad. Ook buiten de donderdag avond gaat er (‘achter de schermen’) veel tijd uit naar de vereniging om deze op een goede manier draaiende te houden. Tevens is er ook de inzet van de activiteitencommissie die voor leuke activiteiten zorgt (zowel binnen als buiten het bad) voor al onze leden. Het verenigingsgevoel (‘samen zijn’) staat hierbij centraal.

2) Er wordt zwemles gegeven aan een zeer diverse doelgroep; het ‘gewone’ schoolkind, het kind met een vorm van autisme, AHDH of andere problematiek. De oudere jeugd die de zwemvereniging door middel van hun maatschappelijke stage en het mee laten helpen aan het bad ook wil proberen te binden aan de vereniging. Onlangs is er een start gemaakt met zwemles aan een groepje vluchteling kinderen, met daarbij ook één enthousiaste vader die niet alleen vanaf het droge wilde kijken, maar toch ook graag zelf wil leren zwemmen. Ook wordt er lesgegeven aan een G-baan, waar inwoners van ‘de Bleek’ en van ‘het Laarhuys’ wekelijks heerlijk kunnen zwemmen.
De Zwemvereniging krijgt met regelmaat bijzondere verzoeken binnen vanuit inwoners van Laarbeek, vrijwilligers betrokken bij vluchteling gezinnen, Stichting Leergeld of via de sportcoach. Het nieuwe verzoek c.q. de nieuwe uitdaging van de vereniging gaat uit naar het les geven aan doven oudere jeugd/jong volwassenen, met behulp van een doventolk. Zwemvereniging Beek en Donk is betrokken en wil graag open staan voor alle inwoners van Laarbeek en hen plezier laten beleven met zwemmen.

3) Naast deze betrokkenheid heeft de Zwemvereniging dit jaar de licentie Zwem ABC gehaald. De licentie Zwem ABC staat voor kwaliteit op alle vlakken van het bieden van zwemonderwijs. Hierbij kan gedacht worden aan; gediplomeerde trainers die aan het bad staan, een goed les- en toezichtplan, het naleven van de gedragscode Zwembranche, een goed zwemniveau van de leden en het voldoen aan alle criteria rondom het afnemen van de diploma’s Zwem ABC. Met het nationaal Zwem ABC stelt de zwembond dat kinderen echt zwemveilig zijn. Ze hebben lange tijd geoefend om de zwemvaardigheden goed in te slijten en ook hun uithoudingsvermogen is langzaamaan opgebouwd. Zwemmen is ‘geen trucje’ dat wordt aangeleerd. Het heeft tijd nodig om kinderen goed te leren zwemmen. Deze tijd is er bij de Zwemvereniging. De inzet van een groot team vrijwilligers heeft gemaakt dat de zwemvereniging (als redelijk kleine vereniging) toch mee kan blijven doen met het Zwem ABC.