Feestelijke seizoenafsluiting met ontvangst licentie Zwem ABC

Donderdag avond 13 juli 2017 heeft Zwemvereniging Beek en Donk het zwemseizoen 2016/2017 op feestelijke wijze afgesloten. Alle leden zonder zwemdiploma mochten een ouder/verzorger meenemen om samen in het ondiepe gedeelte van het bad te zwemmen. De kinderen hebben heerlijk gespeeld en gespetterd in het water en de ouders deden fanatiek mee of waren gezellig aan het kletsen in het water. De leden met zwemdiploma mochten in het diepe gedeelte van het bad spelen, samen met een vriendje of vriendinnetje. Er werden bommetjes gemaakt, er werd met matten gespeeld en er was vooral veel waterpret!

Om 19:30 uur volgende het hoogtepunt van de avond! Vol trots heeft de Zwemvereniging de licentie Zwem ABC in ontvangst mogen nemen van Ellen Schripsema van het Nationaal Platform Zwembaden/NRZ. De licentie Zwem ABC staat voor kwaliteit op alle vlakken van het bieden van zwemonderwijs. Hierbij kunt u denken aan; gediplomeerde trainers die aan het bad staan, een goed les- en toezichtplan, het naleven van de gedragscode Zwembranche, een goed zwemniveau van de leden en het voldoen aan alle criteria rondom het afnemen van de diploma’s Zwem ABC.
De afgelopen drie jaar is er door de werkgroep ‘licentie Zwem ABC’ hard gewerkt om de vereniging naar een hoger niveau te tillen, om mee te kunnen blijven doen met het lesgeven in het Zwem ABC en het mogen afnemen van het diploma Zwem ABC. De Zwemvereniging heeft de werkgroep bestaande uit Marloes Leenders, Inge Lok, Bas van Esch en Jeroen vd Heijden enorm bedankt voor hun inzet de afgelopen jaren! Afgelopen zaterdag hebben zij, bij de seizoenafsluiting met het team, een bloemetje overhandigd gekregen, welke werd aangeboden door tuincentrum de Biezen.
Zoals Ellen Schripsema vertelde bij de uitreiking van de licentie kunnen alle ouders van de leden trots zijn dat hun kinderen zwemles krijgen bij de Zwemvereniging. In Nederland mag elke particulier namelijk zelf een eigen zwemdiploma uitgeven, waarvan niet altijd duidelijk is of kinderen na het behalen van dit diploma ook daadwerkelijk zwemvaardig en zwemveilig zijn. Met het nationaal Zwem ABC stelt de zwembond dat kinderen echt zwemveilig zijn. Ze hebben lange tijd geoefend om de zwemvaardigheden goed in te slijten en ook hun uithoudingsvermogen is langzaamaan opgebouwd. Zwemmen is ‘geen trucje’ dat wordt aangeleerd. De zwembond is dan ook bezorgd om de turbozwemlessen, zoals vorige week in diverse media te lezen was. Het heeft tijd nodig om kinderen goed te leren zwemmen. Deze tijd is er bij de Zwemvereniging. Naast de fantastische inzet van een groot team van vrijwilligers die elke donderdag avond aan het bad staan, rondom het bad een helpende hand toesteken of binnen het bestuur hun bijdrage leveren.

Na de feestelijk uitreiking van de licentie hebben de volwassen leden na afloop van de zwemavond gezellig samen een drankje gedronken, wat werd aangeboden door Café Thuis!
De zwemvereniging wenst alle leden en hun ouders/ verzorgers een fantastische en vooral zwemveilige zomervakantie toe! Foto’s van de laatste zwemavond en de uitreiking van de licentie zijn te vinden op www.zwemverenigingbeekendonk.nl onder het kopje ‘fotoalbums’.